عضو اتاق بازرگانی تهران: به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در بخش‌های بهداشت و درمان که جزو امور زیربنایی در خدمت مردم محسوب می‌شوند، اهمیت بالایی دارد.به این ترتیب، درآمدهای مالیاتی که بر اثر مقابله با فرار مالیاتی کسب شده برای ارائه خدمات به مردم هزینه می شود.

توسعه زیرساختی و افزایش ارائه خدمات شهری و درمانی به مردم به پشتوانه درآمدهای مالیاتی

به زعم بسیاری از کارشناسان، تکیه بر درآمدهای مالیاتی در امور توسعه‌ای و زیربنایی و امور جاری کشور به جای درآمدهای نفتی یکی از ضرورت‌های حکمرانی در کشور محسوب می‌شود. طی سالیان گذشته، برداشتن تمرکز از درآمدهای نفتی در بودجه‌ریزی مدنظر بوده، اما اقدام عملی در این زمینه انجام نشده بود.

در دولت سیزدهم گام‌های جدی در راستای مقابله با فرار مالیاتی برداشته شد. به نحوی که درآمدهای دولت از این محل افزایش یافت و زمینه برای تکیه بر درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی در بودجه کشور مهیا شد.

سازمان امور مالیاتی تمرکز خود را بر تعریف پایه‌های مالیاتی جدید، وصول مالیات از فراریان مالیاتی و معاف کردن مودیان کوچک و کم درآمد از مالیات‌دهی قرار داد. بر اثر افزایش درآمدهای دولت از محل مالیات، زمینه برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بهداشتی و بیمارستانی فراهم شد. به نحوی که اخیراً 22 پروژه در حوزه بهداشت و درمان در خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید. چندین بیمارستان تخصصی کودکان در کشور افتتاح شد و از 17 هزار تخت بیمارستانی بهره‌برداری به عمل آمد.

نظرات محمدرضا نجفی منش، عضو اتاق بازرگانی ایران را در خصوص اصلاح نظام مالیاتی کشور و به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در بخش‌های زیربنایی و پروژه‌های عمرانی کشور در ادامه می‌خوانید.

لزوم مقابله با فرار مالیاتی و تعریف پایه‌های جدید مالیاتی به جای افزایش مالیات

نجفی‌منش در خصوص اصلاح نظام مالیاتی کشور در دولت سیزدهم تصریح کرد: دریافت مالیات حقه از همگان و تمرکز بر مودیان بزرگ مالیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است. این روند به درستی در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت. هر کسی که در کشور فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد و سودی می‌برد باید هدف مالیات‌ستانی باشد.

وی ادامه داد: افزایش مالیات‌ستانی از کسانی که در حال پرداخت مالیات هستند، اقدام درستی نیست. لازم است تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی باشد و پایه‌های جدید مالیاتی تعریف شوند. این روندها به درستی در دولت سیزدهم در دستور کار قرار بود.

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: مالیات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت‌هاست و با وصول درآمدهای مالیاتی دست دولت برای انجام پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی و ارائه خدمات بیشتر و بهتر به مردم باز می‌شود.

نجفی‌منش گفت: متأسفانه درصد زیادی از کسانی که باید مالیات بپردازند، مالیات نمی‌دهند. لازم است دولت در راستای دریافت مالیات از همگان گام بردارد و روندهای صحیحی که در دولت سیزدهم انجام شد، ادامه یابد. اصلاح نظام مالیاتی کشور باید تا جایی ادامه پیدا کند که همگان متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند.

وی ادامه داد: هر چقدر بتوانیم به دریافت مالیات از کسانی که فرار مالیاتی دارند، تمرکز کنیم، به نفع کشور است. دولت باید جداً از بالا بردن سطح مالیات‌ستانی از کسانی که در حال پرداخت مالیات هستند، بپرهیزد و تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی باشد.

دو اقدام مهمی که دولت‌ها باید در زمینه مالیات در دستور کار داشته باشند

این عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: دولت‌ها باید دو اقدام مهم را در زمینه مالیاتی در دستور کار داشته باشند. اولاً، باید هزینه‌های کشور از این محل تأمین شود و در وهله دوم باید دولت‌ها با جدیت در راستای کاهش هزینه‌هایشان گام بردارند. پیش بردن این دو موضوع در کنار یکدیگر نتایج بسیار مثبتی برایمان خواهد داشت.

نجفی‌منش در خصوص تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بهداشتی به پشتوانه درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم، بهره‌برداری از 17 هزار تخت بیمارستانی طی سی و سه ماه گذشته و رایگان شدن درمان کودکان زیر 7 سال و بهره‌برداری از چندین پروژه بیمارستانی گفت: به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در بخش‌های بهداشت و درمان که جزو امور زیربنایی و زیرساختی در خدمت مردم محسوب می‌شوند، اهمیت بالایی دارد. این روند در نهایت به نفع مردم و نظام مالیاتی کشور است. به این ترتیب، درآمدهای مالیاتی که بر اثر مقابله با فرار مالیاتی کسب شده است، در راستای ارائه خدمات به مردم هزینه شده است و این اقدام مهمی در زمینه اصلاح نظام مالیاتی است.

پیشنهاد به دولت؛ هزینه‌کرد صنایع برای توسعه خودشان مشمول مالیات نشود

وی ادامه داد: پیشنهادی به دولت داریم مبنی بر اینکه هزینه‌کرد شرکت‌ها و صنایع در زمینه توسعه خودشان را مشمول مالیات نکنند. در همین زمینه دولت سیزدهم به اعمال اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه مبادرت کرد که اقدام خوبی بود و نیاز است در دولت بعدی نیز ادامه پیدا کند. از این طریق، دولت‌ها نیز سود می‌برند، زیرا بر اثر افزایش تولید، شرکت‌ها و صنایع مالیات بر ارزش افزوده بیشتری پرداخت می‌کنند.

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: اختصاص 4 درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها در تأمین منابع مورد نیاز آن‌ها برای ارائه خدمات به مردم و انجام پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای کمک‌کننده خواهد بود. این اقدام درستی است که انجام شد. توصیه‌ای که به دولت داریم این است که بخشی از مالیات بر ارزش افزوده که شهرک‌های صنعتی پرداخت می‌کنند، برای خودشان هزینه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.